Lär dig mer om SEO: sökmotoroptimering för små företag och webbplatser

Här följer en lysande nybörjarguide till SEO skriven av Genevieve Tuenge på Godaddy.com.

Det är inget mysterium att sökmotoroptimering, eller SEO, spelar roll. Webbplatser är tänkta att upptäckas av sökmotorer och SEO gör det möjligt. Som företagsägare är det viktigt att inte bara vet vad SEO är, men också vad det kan göra för ditt företag. Och om du är helt obekant med ämnet, var inte blyg och öppna en nybörjares SEO guide-som den här.

Sökmotoroptimering innebär en ständigt föränderlig lista med steg och processer som drastiskt kan förbättra framgången för din webbplats genom att öka dess synlighet i sökmotorns resultat – så tjänar du mer organisk webbtrafik. Snacka om en munsbit!

Informationen i denna nybörjares SEO-guide kommer att leda dig genom att förstå grunderna i SEO och hur man kan införliva metoder för att förbättra synligheten för din webbplats i sökmotorernas resultat. Medan sökmotoroptimering kan vara en komplicerad process, så kommer vi att koka ihop det till fem viktiga steg.

Förbättrea dina resultat med SEO

Sökoptimering & SEO är det som får dig visas i Googles resultat.

 

Nybörjarens SEO-guide: 5 steg för att optimera ditt småföretag webbplats

  1. Förstå grunderna i SEO.
  2. Gör dina läxor.
  3. Skapa värdefullt innehåll.
  4. Få vänner.
  5. Mäta framgång.

Ta även en titt på ”sökoptimering – grundprinciperna du måste förstå”. Redo att komma igång? Då kör vi!

 

Finns du inte i Google, så finns du inte alls!

Finns du inte i Google, så finns du inte alls!

1. Förstå grunderna i SEO

SEO experten Rand Fishkin definierar SEO som ”praxis för att öka kvantiteten och kvaliteten på den trafik som du tjänar genom de organiska resultaten i sökmotorer.”

 

Några av beståndsdelarna i internetmarknadsföring - SEO, sociala media, e-post och content

Några av beståndsdelarna i internetmarknadsföring – SEO, sociala media, e-post och content

 

Så fungerar sökmotorer

Sökmotorer som Google, Bing och Yahoo! är bibliotekarier på Internet. De använder robotar, även kallade spindlar eller sökrobotar, för att samla in information om varje sida, bild, textrad (du förstår vår poäng) på webben, och sedan sortera den för att visa relevanta sökresultat för sökfrågor.

Allt detta möjliggörs med superkomplexa algoritmer som används för att analysera kvaliteten och relevansen av webbplatsens innehåll. Varje sökmotor har sin egen unika algoritm, och i sin tur visar det resultat på olika sätt.

Ovanpå att hänga med skillnaderna mellan varje sökmotor, måste vi också hänga med sina ständigt föränderliga algoritmer. Lyckligtvis har dessa algoritmer fyra konsekventa steg och processer som ger resultat som matchar din sökning: genomsökning, indexering, rankning och leverans.

De hittar

Internet består av biljoner sidor som alla är anslutna till varandra med länkar. Dessa länkar är hur sökmotorer ”spindlar” webben, med hjälp av virtuella spindlar (eller bots). Eftersom dessa spindlar följer länkarna på sidor till andra sidor, lagrar de information när de går. Och de missar inget! Från söktermer till bilder och videor, dessa bots undersöker, samlar in och tar del av all information de kan få sina spinkiga små händer på.

De organiserar

Efter att ha genomsökt din webbplats och efter att ha samlat in varje bit av information som möjligt, indexerar, och organiserar sökmotorer sina resultat i databaser (tänk på dessa som massiva filmappar). Alla dessa databaser utgör det som kallas indexet.

Utan detta skulle en sökning kräva att gräva igenom miljarder webbplatser för att hitta det du behöver. Helt omöjligt.

De rangordnar

Ranking är sannolikt ett viktigt ämne av intresse i alla SEO-guider. Alla sökmotorer levererar resultat baserat på relevans och popularitet, men hur de avgör vad som är relevant är vad som skiljer dem från varandra. Alla sökmotorer spindlar och indexerar webben, men var och en har sina egna algoritmer (komplexa systematiska ekvationer) för att beställa informationen.

De svarar

I millisekunder utvärderar sökmotorer ett antal element – bilder, nyckelord, innehåll, metadata, länkar osv. – innan de levererar resultat. Någonsin undrat hur en liten handfull lyckliga webbplatser kommer till den första sidan av Googles sökresultat? Det beror på att de ansågs vara de bästa resurserna för din sökfråga – med en ofattbart komplicerad version av systemet som beskrivs ovan.

Organiska och köpta (adwords) resultat i Google

De gröna och svarta rutorna visar organiska resultat, och den röda visar betalda.

SEO-ordlista

Sökfråga — en fråga eller ett sökord som du anger i en sökmotor.

Metadata – Data som finns i källkoden för en sida (title tag, Meta Description tag, etc.) som talar om för sökmotorer vad din webbplats handlar om.

Backlinks – Inkommande länkar från andra webbplatser som pekar på dina webbplatser.

Nyckelord – ett ord eller en grupp av ord som används på en webbplats som motsvarar de ord som en användare anger i en sökmotor.

Sitemap — en fil på din webbplats som talar om för spindlar var du hittar dina webb sidor så att de genomsöks och visas korrekt i sökresultaten. Det finns två format, HTML och XML-versioner.

SERP – Search Engine Result Page.

 

Ytterligare resurser om SEO

 

Nu när du har en grundläggande förståelse för vad SEO är och hur det fungerar, låt oss gå vidare till nästa steg för att optimera ditt småföretag webbplats.

Se även vår lite mer utförliga ordlista för sökoptimering / SEO.

 

2. Gör dina läxor

Du läser denna nybörjares SEO-guide av en anledning. Du vill att ditt företag ska dyka upp på Google när någon söker efter något, men vad? Nästa steg till SEO-framgång är att avgöra vilka sökord som är bäst lämpade för vad du gör och om någon därute använder dem nu.

Sökmotorer letar anmärkningsvärt över hela Internet för att hitta sökord och ledtrådar för att matcha sökresultat, men om din webbplats inte ger dem rätt ledtrådar kommer dina SEO-ansträngningar vara förgäves. Att i slutändan förstå din publik, konkurrens och sökordsalternativ kommer att spela en viktig roll i din webbplats SEO-potential.

Webbtrafik

 

Identifiera din målgrupp

Ord är allt, och att använda de rätta är nyckeln till att locka rätt publik. Sätt dig själv i stället för de människor som söker på nätet efter din typ av produkter eller tjänster. Vilka ord eller fraser kommer de att skriva in i sin favoritsökmotor för att hitta vad de letar efter? Dessa sökord ger värdefull insikt om hur din publik tänker och söker; din utmaning är att ta reda på vilka termer de använder.

För att välja de bästa alternativen som kommer att locka din ideala publik, ställ dig dessa frågor när du redigerar eller skapar din sökordslista:

  • Vilka ord skulle din publik använda för att beskriva dina produkter och tjänster?
  • Hur relevanta är dessa nyckelord i deras dagliga liv?
  • Vilka problem kommer dina produkter eller tjänster att lösa?
  • Vilka sökord använder dina kunder för att beskriva vad som skiljer dig från konkurrenterna?
  • Vad är några trendiga termer eller svada din publik använder för att beskriva vad du säljer eller erbjuder?

Skriv ner en lista med nyckelord och ämnen som du tycker är viktigast för att nå din ideala publik och generera värdefulla ledtrådar.

 

Undersök konkurrensen

Här är en pärla du inte hittar i varje nybörjares SEO-guide: det lokala företaget kanske inte är din enda rival på nätet – Välkommen till en större dragkamp. När du arbetar för att förbättra din SEO, så är det ditt pågående jobb att ligga steget före konkurrenterna och upptäcka nya rivaler när de klättrar i graderna.

Ta reda på vilka webbplatser som för närvarande rankas. Se vilka webbplatser som för närvarande har den bästa ranking bland de bästa resultaten för en given sökord- eller sökordskombination som hjälper dig att förstå och avgöra online-tävlingen. Och när du ständigt håller koll på sökords sökresultat, ser du några nya webbplatser smyga sig upp.

Proffstips: inte bara anta att de tre bästa resultaten på första sidan är din konkurrens – Verkligen, alla de webbplatser eller dokument som kom upp på de två första sidorna av resultat är konkurrenter.

Nyttja konkurrenternas nyckelord. Här är en sak du kan tacka din konkurrens för: de gör en hel del av sökordsforskning åt dig! Sajter som SpyFu och SEM Rush är stora resurser som visar dig vilka sökord dina konkurrenter använder för organisk och betald sökning, och hur många besök de får per sökord. Vilken värdefull insikt! Naturligtvis, de sökord som gör underverk för dina konkurrenter kanske inte gör samma sak för dig, men detta alternativ kommer att hjälpa dig att begränsa några framgångsrika utmanare.

Ett annat tekniskt sätt för att se vilka sökord dina konkurrenter använder är genom att analysera deras webbplats källkod. Inte varje plats kommer att ha metadata i sin källkod, men det skadar aldrig att kontrollera. Oroa dig inte, processen är enklare än du tror! Här är vad du behöver göra:

  • Leta efter meta name = ”keywords taggen som ligger nära toppen av källkoden (det ska vara precis under och nära<title>taggen).
  • När du hittar den visas en lista över de sökord som företaget använder.

Målet är inte att kopiera dina konkurrenter – du vill sticka ut som ett unikt varumärke. Men din konkurrents sökord hjälper dig att på ett strategiskt sätt att dominera sökordsmarknaden för din bransch.

 

Hur man spionera på konkurrenters sökord

  • Gå till en konkurrents webbplats.
  • Högerklicka på en sida (börja med startsidan).
  • Klicka på Visa källa. Ett fönster öppnas där sidans kod visas.
  • Definiera ditt företags mål.

När du samlar in Intel på din webbplats publik, konkurrensen och vanliga sökord, är det upp till dig att fatta välgrundade beslut för att avgöra vilka SEO-strategier som är vettiga för ditt företag.

Överväg att skapa listor som är specifika för dina affärsmål och dela upp sökorden bland dem. Berör dina sökord alla dina mål? Saknas några? Fråga dig själv dessa typer av frågor när du analyserar dina sökord för att se till att du inte utlämnar några sökord.

Ta hänsyn till vad du specialiserar dig på eller är känd för, för att hitta unika, realistiska och framgångsrika sökord för din webbplats.

 

Studera dina sökordsalternativ

När du har skapat en solid lista med nyckelord som dina målkunder använder för att söka efter och hitta dig online, är det dags att ta hänsyn till värdet som associeras med dessa nyckelord.

Och du vill inte använda nyckelord som ingen söker efter, av uppenbara skäl. Så hur hittar du sökord som söks efter men inte har för mycket konkurrens? Du väljer längre, mer specifika nyckelord, även känd som long-tail sökord.

Ett exempel på en long-tail sökord är ”dam röd klänning storlek liten” jämfört med short-tail versionen, ”klänning.” Även om dessa long-tail sökord få betydligt mindre trafik än short-tail sökord, så är mer än 75 procent av online-sökningar från long-tail sökord.

Men hur hittar du dessa long-tail sökord? Du kan använda Google AdWords sökordsplanerare för att generera vissa sökordskombinationer och sedan se de genomsnittliga sökningarna och konkurrensnivån för vart och ett av dessa alternativ. Ett annat bra verktyg är KW FInder, som hjälper dig att hitta long-tail sökord med låg konkurrens.

Proffstips: Använd de relaterade sökningarna längst ned på Googles resultatsida för andra populära sökfrågor med long-tail.

 

Snabb Checklista: Gör dina läxor

Förfina sökordslistan med varje objekt genom att lägga till, ta bort och ändra sökords alternativen:

  • Identifiera din publik.
  • Upptäck vem som rankas med toppresultat för din bransch.
  • Skriv ner söktermerna (nyckelord) som fungerar för din online-konkurrens.
  • Definiera dina affärsmål och lista dina sökord under dem. Saknar du något?
  • Kom på två till tre long-tail sökordsalternativ för var och en av dina short-tail sökord.
  • Leta upp den uppskattade synligheten och konkurrensen som är kopplad till dina sökord.
  • Slutför din sökordslista och börja placera dem på hela webbplatsen.

Dags att göra dina läxor: 5 timmar eller mindre.

 

Ytterligare resurser

Använd dessa verktyg och tips för att öka din sökordsforskning och hitta de bästa alternativen för ditt företag:

 

Toppen! Låt oss gå vidare till riktigt roliga grejer nu…

 

3. Skapa värdefullt innehåll

Sökmotorer förändras ständigt för att hänga med i den fartfyllda, intelligenta värld vi lever i. De har blivit mer mänskliga än någonsin tidigare – att göra värdefullt, relevant och unikt innehåll för att bli den bästa SEO-influencern.

Så vad är innehåll, undrar du? Bilder, videor och text – någon bit av information som är övertygande för dina webbesökare och uppfyller förväntningarna hos sökmotorer. Men inte vilket innehåll som helst duger; du behöver kvalitetsinnehåll som besvarar frågor och löser dina besökares behov.

72% av världens marknadsförare säger att innehåll är bästa SEO-strategin

72% av världens marknadsförare säger att innehåll är bästa SEO-strategin

Källa: MarketingProfs

 

Efter att ha gjort din sökordsanalys, vill du införliva de ord som folk söker efter så att hela ditt innehåll kan ”besvara” deras frågor. Det är där att vara mänsklig kommer väl till pass – du vill skriva som om du skriver till en levande person, inte en sökmotor. Fler och fler sökmotorer förstår hur människor pratar, och letar efter naturligt skrivna kvalitetsinnehåll.

Sökmotorer vill ha de mest relevanta och naturliga resultat att vara på toppen av sina sidor, så när du skapar din webbplats innehåll behöver du fråga dig själv:

  • Är det unikt (kopieras inte från en annan källa)?
  • Är det uppseendeväckande?
  • Är det värt att dela?
  • Svarar det på en fråga?
  • Hjälper det människor?
  • Förändrar det hur människor kommer att leva sin dag?
  • Varför skulle någon länka till detta eller skriva om det?
  • Skulle någon bokmärka detta eller dela med en vän?

 

Hur infogar du nyckelord i webbsidans innehåll?

Ingen SEO-guide skulle vara komplett om vi inte pratade om hur man infogar nyckelord du har identifierat till din webbplats. Om du vill att din webbplats ska hittas är det viktigt att du placerar sökorden som användarna ska använda för att söka efter din webbplats i webbplatsens innehåll, särskilt i rubriker, ingresser, underrubriker och brödtext. Men kom ihåg, antalet gånger du använder dina sökord är inte direkt korrelerad med sökmotorresultat. Det finns inget magiskt antal ord som du bör inkludera (även om de flesta SEO-gurus fortfarande rekommenderar 300 till 1 000 per sida). Antalet ord och användningen av dina sökord beror på din publik!

Besvarar dina sökord och innehåll på alla sina frågor? Förklarar det varje ämne grundligt och adekvat? Är innehållet informativt och värdefullt?

Det viktiga är att du använder dina sökord naturligt i hela ditt innehåll. Om du märker att sökorden du använder är besvärliga, kanske du använder fel sökord?

 

Skapa SEO-vänliga webbsidor

Första intrycket spelar roll, därför måste du designa hur din webbsida visas i sökmotorresultat för att locka rätt publik. Taggar och sidelement kommer att hjälpa att berätta för sökmotorer och dina besökare vad den sidans innehåll handlar om och vad de kan förvänta sig att se och/eller läsa. Även lätt förbisett, detta är hur människor avgör vilka sökresultat och vilka webbplatser de kommer att klicka på.

Här är några webb sidelement för att finjustera när du optimerar din webbplats för sökresultat och användarupplevelse:

 

Titel taggar

Rubriken för en sida är den klickbara text som visas på sökmotorns resultatsidor och i webbläsarens namnlista. Även kort och gott, ger denna sida en glimt av vad folk kan förvänta sig att läsa och/eller se när de klickar på sidan. Vi vågar påstå att det är en av de viktigaste faktorerna i on-page SEO och fångar dina besökares uppmärksamhet!

Metabeskrivning taggar

En sidas metabeskrivning visas precis under rubriken och ger en mer detaljerad förklaring av vad sidans innehåll handlar om. Även om Google begränsar det här avsnittet till en gräns på 300 tecken, bör texten locka personer att besöka din webbplats.

Header Taggar

Header taggar ger din webbsida struktur och hjälper sökmotorer att bättre avgöra vad din sidas innehåll handlar om. De rangordnas efter hierarki med H1 som den viktigaste:

Header 1 <H1>: Sidrubrik (varje webbsida bör bara ha en av dessa)

Header 2<H2>: Undertexter

Header 3 till 6 <H3> till <H6>: Underavsnitt

Vettigt?

 

Optimera bilder

Bra bilder kompletterar en stor hemsidas innehåll, och eftersom miljontals människor söker efter bilder på nätet spelar dessa en viktig roll i din on-page SEO. I likhet med title-taggar kan du med hjälp av anpassade bildtaggar beskriva motivet i en bild. Varje sidelement – title-taggar, URL-adresser, rubriketiketter, bild-ALT-Taggar – ska naturligt (och logiskt) referera till sidans ämne och/eller nyckelord när det är möjligt.

 

Så här optimerar du bilder:

  1. Justera sidans målnyckelord till bildfilens namn. Till exempel, om sidan är inriktad på sökorden ”pärlor turkos halsband,” den primära bildens filnamn bör vara ”pärlor-turkos-halsband. jpg.” Använd alltid gemener och avgränsa varje ord med ett bindestreck.
  2. Använd och optimera den bild ALT text Attribution, igen med sidans målnyckelord. För vårt exempel, bör bilden ALT text vara ”pärlor turkos halsband.” Versaler, inga bindestreck.
  3. Kontrollera att sidtexten motsvarar bildfilens namn och bild-ALT-text. Sökmotorer tittar på textinnehållet runt bilden för att hjälpa till att förstå dess ämne. De kan säkert anta att bilden faktiskt är en bild av en pärlor turkos halsband om de hittar sökorden ”pärlor turkos halsband” i innehållet på sidan.

Proffstips: Att göra din bildfils storlek mindre så det laddas snabbare kan också hjälpa din sökranking.

 

Kan en blogg hjälpa din SEO?

I en SEO-Driven online-värld där innehållet är kung, har bloggar aldrig varit mer viktiga. Bloggar är en av de mest kostnadseffektiva och värdefulla sätt att öka sökranking. Medan du interagerar med dina kunder så kan detta vara ett bra sätt att locka följare som håller kommer tillbaka för mer, och en blogg kan också hjälpa dig att positionera dig som en ämnesexpert. Förutom att du kan lägga till färskt, relevant innehåll till en webbplats som annars skulle förbli statiska, har en blogg en hel del andra fördelar värt att nämna:

 

  • Det kan hjälpa dig att locka inkommande länkar och sociala resurser.
  • Det kan hjälpa dig att utnyttja dina sökord.
  • Den kan placera din webbplats som en resurs.
  • Det kan ge mycket delbart innehåll för sociala medier.
  • Det kan hjälpa dig att ta feedback om dina produkter och tjänster.
  • Det är ett bra sätt att nätverka och bygga relationer med industrins Influencers.

Hur coolt är inte det?

Mobil & SEO

I en tid när mobiltelefoner är de primära enheter som används för att söka på webben och mer än 90 procent av lokala Google-sökningar utförs på mobiltelefoner, har du inte råd att bortse från mobiloptimering.

Skulle du bli förvånad över att sökmotorer rangordnar webbplatser på olika sätt för mobil än de gör för skrivbordet? De tar hänsyn till sidan laddningstider (om din webbplats inte laddas snabbt på mobilen, så kan du glömma det!), lyhörd design och skanningsbarhet. Om din text inte är läsbar utan att zooma in, så kommer din ranking att falla.

Nu ska vi fokusera denna SEO-guide på att optimera din mobila webbplats:

  • Designa din webbplats för feta fingrar. Människor blir frustrerade när de klickar på något men kommer någon annanstans. Placera ut designelement så dem blir lätta att klicka på.
  • Skapa en lyhörd design. Använd Googles test för mobilanpassning, för att se om designen på din mobila webbplats minskar.
  • Fokusera på sidhastighet. Din webbplats ska laddas på några sekunder. Om den inte gör det, överväg att anställa ett proffs för att hjälpa dig att optimera bilder, utnyttja webbläsarens cachelagring och minska kodningsfel.

 

Mobiltelefon och användare

SEO för mobila användare är idag extremt viktigt.

 

Låt oss bli nördiga (metadata och sitemaps)

Att hjälpa sökmotorer så att de vet vad din webbplats handlar om med en snabb blick är där som en sitemap och metadata spelar en avgörande roll.

En sitemap är en fil som informerar sökmotorer om organisationen av webbplatsens innehåll – den ger dem tips om hur du kan genomsöka webbplatsen på ett intelligent sätt.

På samma sätt sammanfattar och beskriver metadata webbplatsens innehåll, vilket gör det enklare för sökmotorer att känna igen viktiga element i ditt innehåll.

 

Snabb checklista: Skapa värdefullt SEO-innehåll

Låt oss gå igenom de uppgifter som behövs för att skapa värdefullt (och SEO-vänligt) innehåll för din webbplats:

  • Börja skriva sidans innehåll med betoning på unikt och värdefullt innehåll.
  • Skapa titel-taggar, metabeskrivning och header-taggar för varje webbsida.
  • Läs ditt innehåll för att se till att sökorden används naturligt i hela.
  • Optimera dina bilder.
  • Skapa en blogg (valfritt) och uppdatera den konsekvent.
  • Optimera din webbplats för mobilen (obligatoriskt).

Tid för att skapa värdefullt innehåll: Pågående/hela tiden.

 

Ytterligare resurser

Skaffa mer kunskap med dessa ytterligare resurser:

Nu är det dags att bli social!

 

4. Skaffa vänner

Låt oss pivotera denna SEO-guide till sociala medier för en sekund. Du kommer att upptäcka att det krävs mer för att din sida ska hittas på nätet än dina ansträngningar med on-page SEO – och sociala medier spelar en stor roll. Med miljarder sökningar som görs på sociala medieplattformar varje år är det lika viktigt att fokusera på din sociala närvaro.

Även om förhållandet mellan sociala medier och sökranking inte är kristallklart (Google håller detta hemligt) så vet vi att sociala medier kan hjälpa med detta:

  • Marknadsföra din webbplats.
  • Legitimera ditt varumärke.
  • Skapa kundrelationer.
  • Utöka räckvidden.

Du kommer även att märka att ibland dyker sociala medier profiler eller sidor och webbplatslistor högst upp bland sökrankingen, även om detta är oftare för lokala sökresultat.

Nu för tiden så kräver stark marknadsföring på nätet investeringar i länkbyggnad, sociala medier signaler, och lokala webbplatsnoteringar.

 

Närapå två tredjedelar av USAs vuxna använder sociala media.

Närapå två tredjedelar av USAs vuxna använder sociala media.

 

Linkbuilding – länkbygge

Det går inte att förneka att en webbplats popularitet korrelerar med hur högt den rankas i sökmotors resultat, och på ett sätt är backlinks som popularitetröster. Ju fler inkommande länkar du har som har lett till din webbplats från externa webbplatser, desto mer dragkraft kommer du att vinna på sökmotorer.

Diagram som visar hur länkar påverkar SEO och länkbygge

Länkbygge är något av det viktigaste inom SEO

 

Men var på din vakt: fejkat och manipulerat webbplats-innehåll (även backlinks) kan faktiskt skada en webbplats SEO. Av denna anledning så ska man skapa nyhetsvärdigt innehåll som inspirerar till viral delning och naturlig länkning och är det bästa sättet att säkerställa värdefulla SEO-rika backlinks. Att betala människor att länka till din webbplats kommer inte att betala av i det långa loppet, och kan allvarligt skada din sökranking.

Proffstips: För att se hur många backlinks din webbplats och en konkurrents webbplats har, använd t.ex. Moz.com Läs även ”taktik för länkbygge”

 

Var social för att öka din SEO

Det finns ingen mening med att klä upp sig om man inte ska dra ut, så varför skapa innehåll och inte visa det? Ange sociala medier – ditt exceptionella innehålls nya bästa vän. Sociala medier som Facebook, Twitter, Pinterest och Instagram visar sig ständigt spela en viktig roll i att göra affärer på nätet. Och med sociala signaler – som följare, aktier, gilla-markeringar och retweets – som påverkar nåbarheten av ditt innehåll, är ditt företags närvaro på sociala medier något att ta på allvar.

Överväg att erbjuda några av de sociala delningsalternativen som listas nedan för att ytterligare marknadsföra webbplatsens innehåll online:

  • Lägg till en ”klicka för att tweeta”-knapp för att få citat och andra ”tweetables” på en webbsida.
  • Lägg till en ”PIN IT”-plugin till din webbplats, vilket gör det enkelt för människor att lägga till dina bilder på sina Pinterest-anslagstavlor.
  • Lägg till Facebooks ”Gilla”-och ”dela”-knappar.
  • Visa upp dina sociala feeds på din startsida.
  • Lägg till följande knappar på din webbplats, vilket gör det enkelt för besökare att bli sociala anhängare.

Redaktörens anmärkning: GoDaddys GoCentral Website Builder innehåller sociala länkar som gör det enkelt för webbplatsbesökare att gilla, dela eller följa ditt företag på deras favorit sociala plattformar.

 

Dra nytta av lokal SEO

Om ditt företag är lokalt, så ökade din SEO-potential ännu mer genom recensionssidor. Du kanske märker att när du söker efter ett lokalt företag (som ”hundklippare i Malmö”), är de bästa resultaten från Google My Business.

Med lokal recensions och katalogwebbplatser för företag, och ett annat sätt att rangordna högre i sökmotorresultaten, så vill du göra anspråk på var din online-verksamhet listas och se till att informationen – så som öppettider, kontaktinformation, hemsida, menyer, etc. – är korrekt och gör att du sticker ut från mängden.

Återigen, ditt noggrant utvalda innehåll och vackra bilder kommer att göra en betydande inverkan på din webbtrafik. Om människor besöker din profil och gillar vad de ser, är chansen att de kommer att besöka din webbplats, eller ännu bättre din butik!

 

Snabb checklista: Skaffa vänner

Här är en snabb sammanfattning av de åtgärder som ska vidtas för att driva trafik till ditt småföretags webbplats (och få ditt företag att växa) med hjälp av sociala medier:

  • Skapa företagskonton på sociala medier (om du inte redan har gjort det).
  • Nätverka med branschledare och influencers för att generera inkommande länkar (som via gästbloggande).
  • Lägg till delningsalternativ för sociala medier på din webbplats.
  • Hamna på lokala recensionssidor.
  • Håll dig social.

Tid för att skaffa vänner: Några timmar för att skapa sociala medier profiler, och sedan hela tiden/pågående.

Ytterligare resurser

Ta din webbplats till nästa nivå med hjälp av sociala medier genom dessa tips:

 

Med dessa fyra första stegen bakom dig är du på god väg att öka ditt småföretags webbplats organiska sökranking. Men sluta inte där!

 

5. Mäta framgång inom SEO

Sökmotoroptimering är inte något som blir gjort på en gång. Det kräver ständig uppdatering, justering, experimentera och testa. Då SEO kommer att vara en av de bästa investeringarna du kommer att göra i ditt företag, kommer du ständigt vilja mäta din framgång för att upprätthålla kraftfulla resultat.

Medan varje företag är unikt och har olika sätt att mäta framgång, bör organiska sökresultat och organiska sökomvandlingar vara på din radar när du spårar dina SEO-insatser. Dessa siffror kommer att ge dig insikt om vad som fungerar och vad som inte gör det. Lyckligtvis är ett av de mest populära verktygen för att mäta SEO är helt gratis och har en massa avancerade spårningsalternativ: Google Analytics.

Använd Google Analytics (eller ditt val av verktyg) för att:

  • Spåra organisk söktrafik.
  • Mät kvaliteten på din organiska SEO genom att spåra konverteringar.
  • Identifiera faktorer som inte fungerar till din fördel (lågpresterande sökord, långsam laddning av sidor, etc.).

I slutändan mäts sökmotoroptimeringsframgång av hur många människor hänvisas till din webbplats organiskt genom sökmotorer. Om ditt företag säljer produkter eller erbjuder tjänster, är ett av de enklaste sätten att spåra din SEO-framgång genom att spåra organiska sökkonverteringar och sedan omvandla det numret till ett belopp i dollar.

Om du använder Google Analytics kan du använda de här stegen för att sisa organiska sökresultat: Förvärv > All Trafik > Kanaler > OrganisktSök

 

Analytics-ordlista

Bounce rate – Procentandelen besökare som lämnar din webbplats utan att besöka andra sidor (lämna efter att ha besökt bara en sida).

Konverteringar – Antalet webbplatsbesökare som blir kunder.

Visningar – Sidvisningar.

Hänvisande trafik – Där människor kommer från att komma till din webbplats (inklusive andra webbplatser, sökmotorer och sociala medier webbplatser).

Direkt trafik – Besök på din webbplats där användaren skriver in webbadressen direkt i webbläsarens fält.

Nya besökare – Online besökare som har nått din webbplats för första gången.

Ingångssida – Den första sidan som besökaren kommer till på en webbplats från en annan webbplats eller remisskälla.

 

Hur mäter du din webbplats framgång?

Allt handlar om webbplatsanalysen – ett kraftfullt verktyg som ger dig en fullständig analys av hur din webbplats funkar på nätet, och insikt i områden som kan använda förbättringar. Verktyg som Google Analytics ger dig en helhetsbild av din webbplats framgångar med detaljerad statistik om en webbplats trafik, besökare, omvandlingar och försäljning.

Även om du kan helt enkelt bara lägga till en spårningskod till dina webbsidor för webbplatsanalys och för att börja mäta din webbstatistik, Google Analytics (och produkter som liknar det) har webbplats-plugins och tillägg som utökar rapporteringskapaciteten oerhört.

En annan fördel med webbplats analys verktyg är deras spårning av off-site analyser – en mätning av din sidas potential – och låter dig se hur din webbplats kan jämföras med konkurrenterna.

 

Vad behöver du mäta?

Hela poängen med SEO är att ha en webbplats som fungerar för dig, men du kommer aldrig att veta hur den presterar utan hjälp av webbanalys. Om inte har du inga solida resultat och kommer i huvudsak att köra din webbplats blind. Även om ett enda mått inte kan mäta resultatet av ditt arbete, finns det några mätningar som ger dig insikt i vad som fungerar, inte fungerar, eller vad du kan göra bättre.

Här är några mått som du regelbundet bör hålla koll på:

Dina besökare

Med webbplatsanalys kan du finslipa din publik, identifiera saker som deras intressen, demografi, språk, platser och beteenden. Du kan spåra i vilka geografiska platser dina besökare bor (ner till en viss stad) för att hjälpa dig att fokusera dina annonseringsinsatser och sökord på en viss plats. Genom att förstå dessa element kan detta hjälpa dig att förnya webbplatsens innehåll för förbättrad SEO.

Sökmotor och webbplatshänvisningar

Att veta hur dina besökare hittar dig är viktigt för att avgöra om din SEO (och andra marknadsföringsinsatser) fungerar. De kommer också att hjälpa dig att finslipa ditt fokus och uppmärksamhet på remisser som ger din webbplats hälsosam trafik.

Sidor och sökvägar

Att förstå din webbplats användarupplevelse är hur du skapar en ännu bättre en! Analysera effektiviteten på varje sida och spåra hur människor interagerar med, navigera och utforskar din webbplats för att få en enorm insikt som du kan använda för att göra förbättringar.

Dina mål

Att spåra all denna statistik är helt onödig om du inte har några realistiska mål satta. Sätta nya mål som du når via vissa milstolpar så att din resa genom att skapa en sökmotoroptimerad webbplats är rolig, spännande och givande.

När du har samlat värdefull information och insikter om din webbplats, webbbesökare och refererande webbplatser, är det upp till dig att vidta åtgärder och ändra dina metoder. Iterera på befintliga metoder och prova, testa och modifiera nya metoder för att få ut mesta möjliga av dina online-mål.

Proffstips: Att ta din SEO till nästa nivå, inte bara mäta dina Google-resultat. Massor av besökare använder Bing och Yahoo! för att göra sin sökning, så se till att du håller dessa sökmotorer i åtanke.

 

Snabb checklista: Mäta framgång inom SEO

För att mäta framgången för din SEO-insatser:

  • Skapa ett konto med Google Analytics (eller det analysverktyg som du väljer).
  • Konfigurera ditt Analytics-konto med din webbplats.
  • Skriv ut en lista över online-mål du har (och hur du kan spåra dem med hjälp av Analytics).
  • Skapa en lista över de mätningar du tar.
  • Skapa en kalender för vecko- och månadsanalys för att hålla koll på dina mätningar.

Tid för att mäta resultat: Mindre än 1 timme för att ställa in Analytics, sedan pågående/hela tiden.

 

Ytterligare resurser

  Get started with Google Analytics

  5 rock-solid alternatives to Google Analytics

  Grow your online shop and retail location with Google Analytics

  Google Analytics website traffic analysis 101

  How to use heat maps to boost your website’s conversion potential

Det periodiska systemet för SEO

Sajten ”Search Engine Land” ger varje ut något de kallar ”the periodic table of SEO” – det periodiska systemet för SEO, vilket visar alla de faktorer som man anser finnas för att ranka bra i sökmotorerna. Systemet ser ut som nedan, och kan laddas ner från Search Engine Land.

 

The periodic table of SEO innehåller en sammanfattning av olika rankningsfaktorer

The periodic table of SEO innehåller en sammanfattning av olika rankningsfaktorer

 

 

Det var det hela

Du håller förmodligen på att avsluta denna nybörjares SEO-guide och undrar när du kan förvänta dig att se resultat. Allt beror på den tiden (och pengar) du sätter i att optimera din webbplats för topp sökmotorranking. Vi snackade inte om betald sökning – vilket kan ge massa trafik till din webbplats på en gång – men det är värt att utforska det alternativet när du är bekväm med dessa grunder.

När du får de steg och processer som nämns ovan genomförd på din webbplats (det är den enkla delen), se till att ta tid att spåra och mäta dina resultat så att du kan fortsätta att förbättra webbplatsens organiska sökranking.

Den svåraste delen för de flesta människors del är väntan – att få sig ett äkta hum om vad som fungerar och vad som inte gör det, gör det viktigt att spåra, mäta och jämföra några månaders värde av resultat. Dessutom behöver du siffror. Om din webbplats inte får tillräckligt med trafik, har tillräckligt med hårddata för att analysera, kommer det att vara tufft.

Bara fortsätta att arbeta på det och du kommer att se resultat! Se även sidan 15 artiklar inom SEO och sökoptimering som du måste läsa.