Sökoptimering – statistik och bloggar

 

Varldskarta

 

Att marknadsföra på bloggar blir mer och mer populärt, och som annonsör är det ett intressant medium att annonsera i. Du som arbetar med sökoptimering vill så klart få så många besök och klick som möjligt, och en annons på en blogg kan definitivt ge dig detta. Men hur ska man då göra för att kolla statistik på bloggar?

Själva bloggarna brukar skryta om sin statistik, och många påstår att de får över 300 000 besökare i veckan. Vad är det de baserar sina påståenden på egentligen? Ett av svaren är att de brukar kolla upp besöksstatistiken på Bloggportalen, och därför kan de stora bloggarna säga att de har över 300 000 besökare, men stämmer verkligen dessa siffror?

Nej, självklart inte. De flesta bloggportaler visar ”besök” och inte ”unika besök” – det är en stor skillnad.

För att reda ut begreppen så kan detta citat från Erik Nettelbrandt användas:

Ett besök utgörs av en sammanhängande session som varar en viss tidsperiod. Tidsperioden är oftast 30 minuter, men även andra tidsperioder förekommer. I vissa system kan man till och med ställa in hur lång tidsperioden ska vara själv.

Det är alltså vad ett ”besök” är, men vad är då ett ”unikt besök”? Erik Nettelbrandt fortsätter:

Tekniskt har man traditionellt använt IP-nummer för att prata om unika besökare. Problemet med detta är att många besökare surfar från samma IP-adress, till exempel surfar många från stora företag från samma IP-nummer (varje företag kan sägas ha varsitt IP-nummer).

‘Näst bäst’ är att använda den så kallade agentsträngen i kombination med IP-nummer. Agentsträngen är enkelt förklarat en textsträng med information som talar om vilken kombination av webbläsare du har, operativsystem och eventuella plug:iner. […]

Vad är det då det bästa sättet som används för att mäta antalet unika besökare? Jo, alla större webbstatistiksystem använder cookies, eller kakor som de kallas på svenska. En cookie är en textfil som lagras på din dator på en speciell plats. Genom att kontrollera om det finns en cookie kan webbstatistiksystemet avgöra om man är en återbesökare eller ny besökare.

Då vet vi nu vad en ”besökare” är och vad en ”unik besökare” är. Vad är det då de stora bloggarna visar för statistik? Bloggportalen skriver så här: ”Siffrorna anger besök per IP-adress och timme senaste 7 dygnen”. På Bloggtoppen skriver de så här: ”Vi räknar antalet besökare per dag sammantaget för den aktuella veckan. Detta betyder att samma besökare kan räknas flera gånger om denna läser din blogg varje dag. Observera att Bloggtoppens statistik inte skall jämföras med mer avancerade statistiktjänster. Besöksantalet är ett sätt att rangordna bloggar.”

På Kenzas blogg, som är en av de största bloggarna i Sverige, så står det på Bloggtoppen att bloggen hade 54 236 unika besökare den 14 juli. Stämmer verkligen den här datan? Det tror inte vi. Samma dag så hade Tailsweep 10 347 unika besökare på exakt samma blogg, så det är alltså en 500% skillnad. En riktigt stor skillnad, så går det verkligen att lita på Bloggtoppen? På Tailsweep står det: ”Antalet unika besökare beräknas genom en rad olika metoder. När en person besöker en sajt räknas hon eller han som unik under en månads tid.” Vad är det de menar med ”genom en rad olika metoder”? Vi vet inte, men det går lätt att jämför mellan KIA Index som har den korrekta statistikmätningen och Tailsweep på sajten Posh24, och då får man fram den här datan:

Posh24.se

Unika besökare, Besök, Sidvisningar

46 291, 86 259, 500 672

59 958, 100 642, 504 196

Sidvisningarna stämmer relativt bra överens mellan varandra, men Tailsweep har 15% högre data på Unika besökare än KIA Index. Så nej, vi litar inte på Tailsweep och det borde inte du heller. Och verkligen inte på Bloggportalen eller Bloggtoppen!

Hur ska vi då sammanfatta detta? Om du funderar på att annonsera på bloggar så borde du ta reda på korrekt data innan, och det kan du göra via till exempel KIA Index som uppenbarligen har bättre siffror än de andra statistikverktygen.