Google Analytics för internetmarknadsförare är ett verktyg som utvärderar hur
framgångsrik eller misslyckad en hemsida är, vad som får den att ticka och inte, vad
folk gillar med sidan och vad de inte är så förtjusta i. Det finns flertalet
programvarupaket som hjälper en SEO-specialist att avgöra hur framgångsrika eller
misslyckade hans/hennes SEO-strategier är, och som ger viktig information om varifrån besökstrafiken kommer. Programvaran hjälper sökoptimeraren analysera besökarnas beteende, hjälper till att klargöra vem besökaren är och vad denne verkligen är ute efter.
Några av Google Analytics bästa egenskaper
De första Google Analytics-paketen beräknade det totala antalet besökare, unika
besökare och antalet sidovisningar på en hemsida. Idag är Analytics mer
avancerat och mäter även internettrafik i form av “event”, såsom:
- Hur många som klickade på en specifik annons på din sida.
- Hur många som twittrade om ditt senaste blogginlägg på Twitter.
- Hr många som anmälde sig till ditt nyhetsbrev.
- Hur många som kontaktade dig genom en kommentar på din blogg eller via dess kontaktformulär.
- Hur många som såg videon du lade upp på din hemsida.
osv
Google Analytics ger dig besked om varifrån din trafik kommer
Generar din hemsida trafik från sökmotorer? Om så är fallet, vilken sökmotor står för mest trafik?
Du får också reda på hur stor andel av besökarna som kommer till din sida via PPC-marknadsföring (sponsrade länkar / Google-annonsering) och hur många som kommer direkt från sökresultaten.
Andra sidor som länkar till dig – bloggar, recensionssidor osv – ger de dig någon trafik, och tjänar du på pengar på denna? När man har en god förståelse för programmet (eller webbtjänsten som det egentligen är), kan analytics faktiskt svara på det mesta.
Geografi och demografi
Från vilket geografiskt område/specifik region får du mest besökare? Om Analytics ger dig besked om ett stort antal tyska besökare så kanske du skall fundera på att lägga ut några annonser/banners, eller kanske till och med ett blogginlägg på tyska. Analytics hjälper dig att optimera din sida dels efter land, men dessutom beroende på varifrån i ett land besökaren kommer.
Analytics hjälper dig förbättra dina internetmarknadsföring
Analytics hjälper dig att förstå dina besökares beteende – om och varför de klickar på en
specifik annons, varför de köper eller inte köper en vara osv. Detta ger dig en utmärkt uppfattning om de åtgärder som på sikt behövs för att förbättra beställningsprocesser, kundnöjdhet, användarvänlighet och annat. Är du sedan innan bekant med uttrycket ”konverteringanalys” förstår du varför Analytics är så kraftfullt.
Analytics hjälper dig att bättre planera dina sociala mediestrategier
Sociala medier är numer en livsviktig del av sökoptimering och internetmarknadsföring. Är inte ditt företag närvarande på Twitter och Facebook, ja då går det miste om mycket både i form av försäljning och analysdata. Analytics verktyg för sociala medier är väldigt viktiga och
nödvändiga för din förståelse av detta medium. De hjälper dig att förstå vad du
gör fel och rätt, och ger dig dessutom en bättre förståelse av vad marknaden vill ha.
Vi har skrivit mer om hur du använder SEO och Google Analytics här.