Webbdesign till Företag

 

De allra flesta företag har nu mera en egen webbplats. Företagshemsidan har blivit en central och viktig beståndsdel i den digitala marknadsföringen. Men hur effektivt är ditt företag med att marknadsföra er på hemsidan egentligen? Utnyttjar ni webbens fulla potential, eller är hemsidan mest tänkt att fungera som ett visitkort på internet, där man kan finna er kontaktinformation och några bilder på personalen? Det finns inga rätt och fel kring detta, men grunden för att driva en verksamhet och i att vara en företagare är att ständigt vara villig att hitta nya lösningar för att maximera verksamhetens potential. Tänk om ditt företag kunde öka sin försäljning med 30% genom att låta en konsult inom webbdesign göra några enkla ändringar på er webbplats?

 

Webbdesignens olika arbetsområden

Att driva en framgångsrik webbplats innebär att arbeta på ett flertal olika områden. Men i stort kan det brytas ned till två olika huvudområden: Att driva ny trafik till hemsidan och samtidigt förvalta de besökare man har så väl som möjligt. Dessa två arbetsområden är lika viktiga, eftersom det inte spelar någon roll hur mycket trafik du har till hemsidan om alla besökare stänger ner den direkt.

 

Hemsidans besökare blir kunder

Man brukar prata om konverteringsprocent inom e-handel och webb – alltså hur många besökare som i slutändan konverteras till betalande kunder. På en webbplats är startsidan det i särklass viktigaste för att få en besökare att stanna kvar och utforska hemsidan. Det första intrycket spelar stor roll, och man bör resonera kring vilka frågor kunden behöver få svar på. Vilka är ni, vad säljer ni och hur mycket kostar det? Kan vara exempel på sådana frågeställningar, men det varierar självklart beroende på vilken målgrupp man siktar in sig på.

 

Utveckla företagets grafiska profil

Företagets grafiska profil med logotypen i spetsen är en viktig del i kommunikationen med omvärlden. En snygg och passande logotypdesign kan ge ett varumärke personlighet och hjälpa det att öka den allmänna vetskapen och igenkänningsfaktorn för företag och varumärken. En logotypdesign kan vara lätt att förbise, eftersom de flesta småföretag har andra saker att tänka på, men en mindre investering på ditt företags ansikte utåt kan generera pengar på sikt.

 

Hjälp med sökmotoroptimering

Allt fler Svenska företag väljer att ta hjälp med sökmotoroptimering från externa konsulter som specialiserar sig på området. Målet med arbetet är enkelt, och handlar om att öka webbplatsens synlighet i sökmotorernas sökresultat. Varje företags specifika målsättning styr omfattningen av arbetet med sökoptimeringen. Arbetet kan vara mer eller mindre omfattande beroende på vilka sökfraser man vill ranka på, och hur högt man vill klättra.