Hur såg Google ut i sin barndom?

Google under 1997-98

Google är något som alltid kommer upp när man pratar om sökoptimering, och i och med detta så kan det väl vara intressant att veta hur Google såg ut och fungerade förr, när det fortfarande var ett källarprojekt på Stanford University.

Google hette faktiskt inte Google från början, utan det hette ”Backrub”, men som uppenbarligen byttes ut till Google. Det var Larry Page och Sergey Brin som använde det namnet när de studerade på Stanford. Hur såg de första Google loggorna ut då? De allra första vi kan hitta kommer från 1997 och såg bland annat ut så här:

Googles hemsida och logotyp 1997

Googles framsida när det var ett utvecklingsprojekt, och en av de första loggorna.

Google grön logo

Det här är en av Googles allra första loggor som är skapad av en programmerare. Loggan användes i en presentation som korrekt beskrev vad Google var.

Google soksida nittiotalet

Det här är även en logga från Stanfordtiden. Den här loggan användes under 1997 och 1998 innan den ersattes av logga som liknar mer den som vi är vana vid nu. Det roliga med denna bild är att man även kan se några sökresultat som kom upp.

Google fore lansering 1998

Vi gissar på att den här skärmdumpen kommer från Google innan den mer officiella lanseringen under hösten 1998. Här kan man för första gången hur Googles första design skulle se ut.

Google vid start

På den här skärmdumpen så ser vi en design av Google som mer liknar den som vi är vana vid idag. Det enda som inte finns med i loggan idag ”beta” samt utropstecknet, vilket kanske var lite för likt Yahoo!

Google 1998

I samband med Googles lansering fanns Googles företagstext uppe. Där står bland annat varför Brin och Page valde just namnet Google med motiveringen: ”We picked the name ‘Google’ because our goal is to make huge quantities of information available for everyone. And it sounds cool and has only six letters”. Ibland behöver det inte vara svårare än så!

Så här ser Google ut idag, 2014:

Google 2014

Som ni ser så är det inte så stor skillnad mot hur det såg ut när det först lanserades. Och det är trots allt ett av de mest framgångsrika företagen nånsin och den största sökmotorn som finns. Så varför ändra på nånting? Google är absolut det du borde satsa på när du sökoptimerar!